انواع چربی | تغذیه سالم

شکلای جور واجور چربی

شکلای جور واجور چربی

۱-      اشباع

۲-      غیر اشباع تنها

۳-      غیر اشباع چند گانه

 

نوع دیگه چربی چربی ترانس است که میتونه بروز بیماریهای قلبی شه با اینحال مقادیر زیاد چربی ترانس در غذاهای فراوری شده هم خطر دچار شدن به بیماریهای قلبی رو افزایش می ده

مثلا روغن زیتون چربی غیر اشباع تنها س چون سه چهارم ان از چربی غیر اشباع تنها تشکیل شده در زیر شکلای جور واجور چربیا به طور دقیق توضیح داده شدن

 

جدول چربی موجود در غذاها

چربی اشباع

چربی غیر اشباع

خامه

کره گیاهی غیر اشباع تنها و چندگانه

گوشت چرب

اجیلا

کره ای حیوونی

کره بادام زمینی

کره گیاهی (واسه طبخ و پز)

جواانه غلات

کیکا شیرینیا کلوچه و بیسکویتای تجاری

روغن ماهی

شکلای جور واجور چیپس

گوشت خالص (بدون چربی)

شیر ماست و پنیر پرچرب

سس و جاشنی پرچرب

سیب زمینی سرخ شده و شکلای جور واجور اسنک

اشباع

بیشتر چربی اشباع به عنوان چربی بد در نظر گرفته می شه چون با خطر بروز بیماریهای قلبی و بعضی سرطانا رابطه داره

واژه اشباع که از وازهای شیمی آلیه و به معنی انه که همه اتمای هیدروژن اسید چرب به طور کامل اشباع شده است با اینحال واژه اشباع به معنی اشباع شدن غذا با چربی نیس غذاهای شامل چربیای اشباع در جدول فهرست شدن چربیای اشباع در کل در دمای اتاق جامدند و بیشتر به کیکا بیسکویتا و کلوچها اضافه می شن

غیر اشباع تنها (MU)

این نوع چربی به عنوان چربی وابسته به با تندرستی روش زوم شده و در بروز بیماریهای آینده دخالت نداره روغن زیتون و کانولا شامل MU  هستن و در طبقه کره های گیاهی قرار می گیرن

آجیلا جوونه ی غلات و گوشت خالص بدون چربی شامل مقداری چربی غیر اشباع تنها هستن در شیمی واژه غیر اشباع فقط به معنی اون هستش که بین اتمای کربن چربی (که دو اتم هیدروژن در دور و بر خود داره) یه پیوند دوگانه هست پس با هیدروژن اشباع نشده درک این موضوع کمی سخته مگه ان که اطلاعات خوبی درباره شیمی داشته باشین (که در این صورت به مطالعه مبانی تغذیه نیاز ندارین )

غیر اشباع چند گانه (PU)

این نوع چربی کمتر با تندرستی رابطه داره به استثنای کره ها و روغنای گیاهی PU چربی PU بیشتر در گوشت خالص اجیلا و جوانه ها و جوونه ی گیاهان پیدا میشه روغن ماهی که از ماهیای چرب به دست می اید هم PUه و بیشتر چربی امگا -۳ یا روغن دریایی نامیده می شن بعضی مردم از تبدیل شدن چربی PU به چربی اشباع پروا دارن

در شرایط طبخ و پز خونگی طبیعی چربی غیر اشباع به چربی اشباع تبدیل نمی شه در شیمی واژهی غیر اشباع چند گانه به معنی انه که بین اتمای کربن چربی (که دو اتم هیدروژن در دور و بر خود داره) دو یا چند پیوند دوگانه هست و پس با هیدروژن اشباع نشده

اسیدهای چرب ترانس (TFas) .

TFas در حالت عادی در پسدانداران مانند بره و میش و هم فراوردهای لبنی مانند شیر ماست وپنیر پیدا میشه

از نظر فنی TFas چربی غیر اشباع حساب می شن اماهمانند چربیای اشباع عمل میکنن و در بستن رگها دخالت دارن

حالا خوبیش اینه مقدار TFas به اندازه ای نیس که دلیل بروز مشکلات وابسته تندرستی شه

این نگرانی هست که تولید کره های گیاهی دلیل تولید کره های با مقادیر زیاد TFas شه

هر چند این موضوع در بعضی کشورها به یه نگرانی تبدیل شده اما در استرالیا و زلاندنو TFas از کره های یاهی حذف می شن برچسب کره های گیاهی رو بررسی کنین چون در خیلی از کشورها کره های گیاهی بدون TFas هستن

کره گیاهی جامد (که در فروشگاه ها کره گیاهی سفت یا کره گیاهی طبخ و پز نامیده می شه ) سفت مورد استفاده در جفت و جور کیک کلوچه و بیسکویت شاید شامل TFasه

.

منبع :