انواع چربی شکمی/چگونه بفهمیم چربی شکمی ما خطرناک است؟ | تغذیه سالم

شکلای جور واجور چربی شکمی/چیجوری بفهمیم چربی شکمی ما خطرناکه؟

حتما شمام روزهایی رو داشتین که جلوی آینه وایسید و به شکمی که طی چند سال به دلیل خوردن شکلای جور واجور چربی ها برآمده شده نگاهی بندازین و با خودتون بگید اشکالی نداره چون شکم خیلی از ورزشکاران هم مثل شکم من برجسته س!

اما این بار رو اشتباه کردین،بهتره بدونین که شکم ورزشکاران هر چقدر هم برجسته باشه، سالم تر از شکم برجسته شماس.می دونین به چه دلیل؟

 

دو نوع شکم داریم:

شکمای شل و شکمای سفت.نوع شکمی که شما دارین می تونه نشون بده که شما چیجوری زندگی کردین.طبق یه تحقیق ژاپنی،چربی شکمی کشتی گیران سومو زیر پوست شون و جلوی عضلات شکمی قرار گرفته،واسه همینه که شکم این ورزشکاران هنگام حرکت به دور و بر تکون می خوره اما اگه شکم شما مانند بیشتر آمریکاییا گرد و پره،باید بدونین که بدیش اینه شکم سالمی ندارین.

این نوع شکما از چربیای احشایی پر شدن.این چربیا پشت ماهیچه های شکمی جا می گیرن و دور و بر انداما و اعضای داخلی بدن رو می گیرن.ماهیچه های شکمی رو به سمت بیرون فشار میدن و به شکم  حالتی سفت و گرد می بخشن.

پزشکان و محققان فکر می کنن که هر چی شکم به این شکل سفت و برآمده شه،سلامت شما بیشتر در خطر قرار میگیره.

مهم درک این موضوعه که چاقی شکم – چه سفت و چه شل – تنها موجب می شه همیشه شما شکم خود رو از دید بقیه دور نگه دارین.

 

پروفسور رابرت راس،فیزیولوژیست ورزش در دانشگاه رن در کانادا مدت ۱۵ سال بر تاثیر روش زندگی و چربیای بد شکمی بر سلامت بدن آدما تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که چربی احشایی موجب ترشح موادی در بدن می شه که کلا به اون ادیپوکین میگن و بیشتر اونا زیان بار هستن.

ادیپوکینا شامل رزیستین (هورمونی که قند خون رو بالا می بره)،انگیوتانینوژن (ماده ای که فشارخون رو زیاد می کنه)،ادپونکتین (هورمونی که سوخت و ساز چربی و قندها رو مرتب می کنه) و انترلوکین -۶ (یه ماده شیمیایی که دلیل ملتهب شدن رگا می شه) است.البته اینم بگیم که با افزایش چربیای بد شکمی اندازه ادپونکتین شدیدا کم میشه.

 

از میون این مواد،انترلوکین -۶ از همه خطرناک تره چون ملتهب شدن رگا دلیل جدا شدن و راه افتادن تیکهایی از لایه های رگی می شه تا جلوی جریان خون به سمت قلب رو بگیره.از اونجایی که چربیای زیر ماهیچه ای بسیار فعال تر از چربیای زیر پوستی هستن،اندازه موادی که ترشح می کنن بیشتره.از طرف دیگه،هر چی سلولای این نوع چربیا بزرگ تر شن،فعال تر می شن.

چربیای زیر پوستی و زیر ماهیچه ای شکمی مانند دو آدم خواب و بیداره که یکی بی آزار و دیگری همیشه در حال فعالیتای خطرناکه.

 

اگه شکم شما در اثر تجمع چربی های زیر ماهیچه ای بزرگ شد،ممکنه به "نشانگان متابولیک" دچار شید.یعنی شرایطی که احتمال بروز مریضیای قلبی بسیار بالاست.بالارفتن چربی خون،قند و هم اینکه گرفتار شدن به فشارخون،از جمله ناراحتیای وابسته به همین چربیای شکمیه.این عوامل احتمال دچار شدن به دیابت رو ۵۰۰ برابر و سکته قلبی رو ۳۰۰ برابر می کنه. وقتی به دیابت دچار شید،احتمال مردن بر اثر مریضیای قلبی هم ۸۰ برابر بیشتر می شه.

چیجوری بفهمیم چربی شکمی ما از چه نوعیه؟

اولین راه حل اندازه گیری دور کمر است.اگه اندازه دور کمرتون بیشتر از ۹۷ سانتی متره باید حتما به دکتر مراجعه کرده و رژیم بگیرین.اگه به یکی از ناراحتیای افزایش قند خون،چربی خون گرفتار شدین،مطمئنا چربی شما زیر ماهیچه ایه.نشانگان متابولیک ۱۷ درصد مردان بالای ۲۰ سال و ۴۰ درصد مردان بالای ۴۰ سال رو گرفتار خود می کنه.

برخلاف چربیای زیر پوستی،چربیای زیر ماهیچه ای خیلی راحت از بین نمی رن.واسه نابود کردن کم کم این چربیا اول باید بفهمین چیجوری به اونا دچار شدین و از چه راهی این چربیا در بدنتون تجمع کردن.یکی از راهکارهای نابود کردن چربی های زیر ماهیچه ای،زود خوابیدنه.طبق تحقیقی که در فرانسه روی دو قلوها انجام شد،دو قلوهایی که کمتر می خوابن بیشتر به چربیای زیر ماهیچه ای دچار می شن.

تحقیق دیگری در دانشگاه بوفالو (Boffalo) هم نشون داده،آدمایی که چربی زیر پوستی دارن همیشه و به مقدار کمی نوشیدنیای الکلی می خورن اما آدمایی که چربی زیر ماهیچه ای دارن،دو بار هر دو هفته یه بار اما به مقدار بسیار زیادی الکل می خورن.

طبق تحقیقات محققان،بدن واسه سوزوندن و به دست آوردن انرژی از چربیای زیر ماهیچه ای استفاده می کنه و به خاطر همین پیاده روی مرتب روزانه کمک زیادی به آب شدن این چربیا می کنه.جالبه بدونین که کاهش ۱۱ درصد از وزن بدن مساویه با کم شدن ۴ درصدی چربیای زیر ماهیچه ای شکم.

و اما نکته آخر: اگه  کشتی گیران سومو هم دست از فعالیتای بدنی و ورزشای خود بردارن، چربیای زیر پوستی اونا تبدیل به چربیای زیر ماهیچه ای می شه و احتمال دیابت و مریضیای قلبی رو زیاد می کنه.

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*