انواع چربی های خون | بیماری

تا حالا فکر کردین که آزمایش اندازه گیری چربی خون چیه؟

میدونید کلسترول ، HDL ، LDL و تری گلیسیرید چیستند؟

میدونید کلسترول چیجوری به وجود میاد؟

۱- بدن خودش کلسترول می سازه. بیشترین کلسترول رو کبد می سازه و مقدار اون، روزانه در حدود ۱۰۰۰ میلی گرمه.

۲- کلسترول وارد شده به بدن، از راه خوردن مواد غذایی از جمله: گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات. انجمن قلب آمریکا پیشنهاد کرده که هر فرد باید روزانه کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول مصرف کنه تا دچار مریضی نشه.

اینم بگیم که میوه ها ، سبزیجات، روغنای گیاهی، غلات و آجیل دارای کمترین مقدار کلسترول و زرده تخم مرغ و گوشت ها دارای بیشترین مقدار کلسترول هستن.

بدن ما نیاز به کلسترول داره تا بتونه اعمال خود رو به درستی بکنه.

 

کلسترول، HDL، LDL و تری گلیسیرید

* کلسترول در خون حل نمی شه و به وسیله لیپوپروتئینا وارد سلول می شه و از اون خارج می شه. (لیپوپروتئین ترکیبی از پروتئین و چربیه و چربی رو در خون حمل می کنه.) وجود کلسترول در کبد، نخاع و مغز لازمه. کلسترول در ساخت و نگه داری سلولا، بعضی هورمونا، ساخت ویتامین D و جذب ویتامینای محلول در چربی نقش داره. مقدار مناسب کلسترول کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتره.

*HDL  یا لیپوپروتئین با چگالی بالا به نام "کلسترول خوب" معروفه.  HDL دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلستروله. این نوع لیپوپروتئین، کلسترول رو از خون برمی داره و به کبد می بره.

HDL از قلب مراقبت می کنه و مقدار کم اون ( کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر) در خون می تونه یکی از عوامل ایجاد بیماریای قلبی باشه. مقدار مناسب HDL برابر و یا بیشتر از ۶۰ میلی گرم در دسی لیتره.

* LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم به نام "کلسترول بد" شناخته می شه. LDL دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئینه. وظیفه LDL حمل کلسترول و دیگه چربیا در خونه.

افزایش LDL در خون می تونه باعث باریک و سخت شدن رگای تغذیه کننده قلب و مغز و به دنبال اون بروز بیماریای قلبی و مغزی شه. مقدار مناسب LDL کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتره.

* تری گلیسیرید، همون چربیه که در غذا هست. اگه کالری زیادی وارد بدن شه، بدن مقدار اضافی کالری رو به تری گلیسیرید تبدیل کرده و در سلولای چربی ذخیره می کنه. چاقی و اضافه وزن، نبود جنب و جوش ، سیگار کشیدن، مصرف الکل و داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات از عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید خونه. مقدار مناسب تری گلیسیرید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتره.

فردی که دارای تری گلیسیرید بالاست، LDL بالا و HDL پایینی داره.

بعضی از آزمایشا واسه اندازه گیری کلسترول خون

۱- نسبت HDL به  LDL: به طور مثال اگه شخصی مقدار HDL خونش ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشه و مقدارLDL  اون ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشه، نسبت HDL به  LDL برابر ۰/۳۳ می شه. اگه نسبت HDL به  LDL بالاتر از ۰/۴باشه، نشون دهنده اینه که شخص در حالت طبیعی قرار داره.

۲- نسبت  LDLبه  HDLرا باید به اندازه ۲/۵ به ۱ برسونیم تا از نازک شدن رگا جلوگیری کنیم.

۳- نسبت کلسترول به HDL به این ترتیبه که اگه شخصی مقدار کلسترول کامل خونش ۲۰۰ میلی گرم بردسی لیتر باشه و مقدار HDL  اون شخص ۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشه، نسبت کلسترول به HDL اون برابر ۵ به ۱ هستش. واسه جلوگیری از مریضی قلبی باید این نسبت رو به کمتر از ۳/۵ به ۱ برسونیم.

واسه کاهش مقدار LDL چیکار باید کرد؟

* از مصرف زیاد چربیا و کلسترول دوری کنین.

* از افزایش کالری دریافتی دوری کنین.

* جنب و جوش و فعالیت بدنی رو زیاد کنین.

* وزن خود رو ثابت نگه دارین.

واسه افزایش مقدار HDL به این نکات توجه کنین:

– ۳ بار در هفته و هر بار دست کم ۲۰ دقیقه ورزش کنین.

– از مصرف چربیای اشباع (گوشتا و لبنیات پرچرب) و هیدروژنه (روغن نباتی جامد) دوری کنین.

– تلاش نکنین با رژیمای لاغری خیلی کم کالری، وزن خود رو خیلی سریع کم کنین. بلکه اجازه بدین تا با رژیم غذایی درست، وزنتون کم شه.

واسه کاهش کلسترول خون این موارد رو رعایت کنین:

۱- به جای تماشا کردن تلویزیون و انجام بازیای کامپیوتری ، در تیمای ورزشی شرکت کنین و یا به کلاسای ورزشی برید. کلا، از یه جا نشستن جدا دوری کنین.

۲- تنقلات پُرکالری  و چرب و غذاهای آماده رو کمتر استفاده کنین.

۳- مراقب باشین تا دچار چاقی نشید.

۴- از مصرف نوشیدنیای الکلی دوری کنین.

واسه کاهش تری گلیسیرید چیکار باید کرد؟

* ورزش کنین.

* رژیم غذایی کم چربی داشته باشین.

* از لبنیات کم چرب استفاده کنین.

* چربیای گوشت و پوست مرغ رو دور بندازین.

* غذای خود رو با روغنای گیاهی مثل: کانولا ،ذرت و زیتون درست کنین.

* غذاهای پرفیبر رو زیاد استفاده کنین.

* از مصرف شیرینی و نوشیدنیای شیرین دوری کنین.

* از نوشیدن الکل دوری کنین.

* پُرخوری نکنین.

* با چنگال و آهسته غذا بخورین و غذاتون رو خوب بجوید تا به معده تون فرصت بدین به شما بگه که دیگه سیر شدین!

* وزن خود رو متعادل کنین.

"همیشه سالم و تندرست باشین."

مریم سجادپور – کارشناس علوم تغذیه

*

منبع : tebyan.net

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*