انواع چربی ها و منابع غذایی آنها | تغذیه سالم

چربی اشباع و غیر اشباع چیه؟

چربیا دو نوع هستن: اشباع و غیر اشباع. هر دوی این چربیا به ازای هر یک گرم، ۹ کالری انرژی تولید می کنن. ولی اثرات این دو روی کلسترول خون فرق داره.

چربی اشباع که جامده، در غذاهای حیوونی و غذاهای فناوری شده و روغن بعضی از مواد گیاهی مثل: روغن خرما، روغن نارگیل و کره کاکائو پیدا میشه. این چربی باعث افزایش کلسترول بد می شه و کلسترول وارد خون می شه.

چربی غیر اشباع در روغن زیتون، گردو، آجیل، غذاهای دریایی و تخم مرغ پیدا میشه. این چربی برعکس چربی اشباع، باعث کاهش تری گلیسیرید ها (اسیدهای چرب) و افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شه و به این روش کلسترول وارد کبد می شه.

چربیای اشباع در دمای معمولی جامد، ولی چربیای غیر اشباع در دمای معمولی مایع هستن.

چربی غیر اشباع واسه ساخت سلولای مغز، سلامت قلب و هم واسه اعصاب چشم خوبه.

در حدود ۲۰ سال پیش، محققان یکی از شکلای جور واجور چربیای غیر اشباع رو پیدا کردن و اونو " امگا ۳ " نامیدند و چون این چربی در بدن ساخته نمی شه، بخاطر این یکی از چربیای لازم واسه بدنه.

امگا ۳ موجب کاهش چربی و فشار خون می شه و جلوی ضربان بی نظم قلب رو میگیره.

امگا ۳ در تن ماهی، ماهی ساردین ، ماهی سالمون و تخم مرغ و…. هستش.

میدونید که به چه دلیل چربی غیر اشباع به درد بخور واسه سلامته؟

این نوع چربی افسردگی و فراموشی و سرطان سینه رو دور می کنه، جلوی تنگی تنفس رو میگیره، مشکلات خونی در دیابتیا رو کم کرده، باعث تقویت سیستم ایمنی می شه و با بیماریا می جنگد.

گذشته از این، جلوی ضربات تشنج رو گرفته و باعث سلامت قلب ، عصب و عضله می شه.

اگه کودک شما فعالیت زیادی داره طوری که شما رو عاصی کرده ، هیچ نگران نباشین و به اون یکی از منابع چربی غیر اشباع رو بدین.

اگه این چربی رو به زنائی که زودتر از موقع زایمون می کنن بدیم، از کمبود وزن بچه جلوگیری کرده و همین طور موجب افزایش رشد مغز بچه می شه.

شاید به خاطر همین باشه که در زمانای گذشته به زنان یه کاسه پر از روغن می دادن.

چربی غیر اشباع در چه غذاهایی پیدا میشه؟

این نوع چربی در دانه سویا، گردو، ماهی، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، روغن زیتون و گوجه فرنگی هستش.

کارشناسان تغذیه می گن که اگه می خواین سالم و همیشه با وزن ایده ال باشین، یکی از شکلای جور واجور چربیای غیر اشباع رو استفاده کنین.

واسه گیاه خواران و جوانان و ورزشکاران، مصرف چربیای غیر اشباع لازمه.

گیاهخواران واسه تأمین ویتامینای مورد نیازشون و ورزشکاران واسه افزایش عضلات و جوانان واسه رشد، به تخم مرغ نیاز دارن.

مرکز سلامت آمریکا پیشنهاد کرده که واسه سالم زیستن باید ۲۰۰ گرم در هفته ماهی بخورین.

کلا باید بدونین که هر نوع چربی، چه اشباع و چه غیر اشباع، اگه زیاد مصرف شه مضره.

در خوردن چربی ها زیاده روی نکنین و مراقب چاق شدن و بیماریای حاصله از اون باشین.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

*

منبع : tebyan.net

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*