پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد مرودشت

دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی

پايان نامه كارشناسي ارشد رشته علوم تربیتی

(M.A.)

گرایش برنامه ریزی درسی

عنوان:

ارتباط هوش اخلاقی و مهارت­های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دبیرستان های عشایری شیراز

استاد راهنما:

دکتر عباس قلتاش

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

چکیده 1

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه. 3

اظهار مسئله. 5

اهمیت و ضرورت.. 8

اهداف پژوهش. 11

هدف اصلی.. 11

اهداف فرعی.. 11

فرضیه های پژوهش. 11

فرضیه اصلی پژوهش… 11

فرضیه های فرعی.. 11

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش… 11

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

مقدمه. 14

مبانی نظری پژوهش… 14

اصول ضروری هوش اخلاقی.. 16

ابعادهوش اخلاقی ازدیدگاه لنیک و کیل. 17

مؤلفه های هوش اخلاقی لنیک وکیل ازدیدگاه قرآن کریم وائمه معصومین(ع) 17

نکاتی برای ایجاد هوش اخلاقی.. 19

انتقال ارزش ها، پایه هوش اخلاقی.. 21

مهارت های اجتماعی.. 22

مفهوم مهارت های اجتماعی.. 22

ویژگی های رفتاراجتماعی.. 26

عوامل مؤثر در اجتماعی شدن. 27

مهارت هاي اجتماعي پايه. 31

مراحل آماده سازي مهارت هاي اجتماعي.. 31

اجزاء تشکیل دهنده مهارت های اجتماعی.. 32

خصوصیات افراد دارای مهارت های اجتماعی.. 33

علل نقص در مهارت‌های اجتماعی.. 33

روش های آموزش مهارت های اجتماعی.. 34

رویكرد جدید در تدریس مهارت‌های اجتماعی.. 35

بعضی از مهارت‌های اجتماعی لازم برای زندگی.. 37

نظر قرآن در مورد اجتماعی بودن بشر. 40

عملکردتحصیلی.. 42

مفهوم عملکرد تحصیلی.. 42

عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی.. 42

انگیزه پیشرفت تحصیلی.. 45

عوامل تأثير گذار بر پيشرفت تحصيلي.. 46

نظریه های پیشرفت تحصیلی.. 52

پیشینه پژوهش. 53

تحقیقات داخلی.. 53

تحقیقات خارجی.. 56

جمع بندی و مدل پژوهش… 58

مدل مفهومی پژوهش… 59

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

روش پژوهش. 61

جامعه و نمونه آماری پژوهش. 61

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

اطلاعات دموگرافیک… 62

ابزارهای گردآوری داده ها 63

1- پرسشنامه هوش اخلاقی.. 63

2- مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون. 64

3- پرسشنامه عملکرد تحصیلی.. 65

روش تجزیه و  تحلیل داده ها 66

ملاحظات اخلاقی.. 66

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه. 68

میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه. 69

یافته های استنباطی پژوهش… 71

فرضیه اصلی پژوهش… 71

فرضیه های فرعی.. 73

یافته های جنبی پژوهش… 76

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه. 80

اختصار پژوهش… 81

بحث و نتیجه گیری.. 82

موانع و محدودیتها 87

الف) محدودیتهای در اختیار محقق. 87

ب)محدودیت های خارج از کنترل محقق. 87

پیشنهادات.. 88

پیشنهادهای کاربردی.. 88

پیشنهادهای پژوهشی.. 89

منابع و مأخذ: 90

منابع فارسی.. 90

منابع انگلیسی.. 93

فهرست جداول

عنوان                                                                                                         صفحه

جدول (3-1) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب جنسیت.. 62

جدول (3-2) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب سن.. 62

جدول (3-3) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی.. 62

جدول (3-4) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی.. 63

جدول(3-5) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه هوش اخلاقی.. 64

جدول(3-6) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه مهارت اجتماعی.. 65

جدول(3-7) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه عملکرد تحصیلی.. 66

جدول (4-1) ميانگين و انحراف معيار هوش اخلاقی، مهارت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بر حسب جنسيت    69

جدول (4-2) ميانگين و انحراف هوش اخلاقی، مهارت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بر حسب پایه تحصیلی   69

جدول (4-3) میانگین و انحراف معیار هوش اخلاقی بر حسب رشته تحصیلی.. 70

جدول (4-4) میانگین و انحراف معیار مهارت اجتماعی بر حسب رشته تحصیلی.. 70

جدول (4-5) میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی بر حسب رشته تحصیلی.. 70

جدول (4-6) شاخص های آمار توصیفی متغيرهاي پژوهش… 71

جدول( 4-7) ماتریس همبستگی بین هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان  71

جدول(4-8) ماتريس همبستگی بین ابعاد هوش اخلاقی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 73

جدول(4-9) ماتريس همبستگی بین ابعاد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 74

جدول (4-10) اختصار مدل تاثیر هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان  75

جدول (4-11) مقایسه بین جنسیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 76

جدول (4-12) مقایسه بین پایه تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 76

جدول(4-13) آزمون شفه بین پایه تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 77

جدول (4-14) مقایسه بین رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 77

جدول (4-15) آزمون شفه بین رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 78

جدول (5-1) اختصار نتایج فرضیات پژوهش. 81

 

فهرست نمودارها

نمودار (4-1) توزیع پراکندگی نمرات عملکرد تحصیلی بر حسب هوش اخلاقی.. 72

نمودار (4-2) توزیع پراکندگی نمرات عملکرد تحصیلی بر حسب مهارت اجتماعی.. 72

 

چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه ارتباط هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقيقات توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری آن را دانش آموزان دبیرستان­های عشایری شیراز كه در سال تحصيلي 93-92 مشغول به تحصيل بوده تشکیل داده می باشد تعداد آن شامل 900 نفر بوده و حجم نمونه با بهره گیری از جدول مورگان 269 نفر برآورد و به شيوه نمونه گيري صورت تصادفی طبقه­ای انتخاب گردیده می باشد .و از سه پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل در سال (2005)، مهارت­هاي اجتماعی ماتسون (1983) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بهره گیری گردیده و با بهره گیری از شاخص­های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و نمودار و روش­های آمار استنباطی مانند همبستگی، رگرسیون، تی نمونه­های مستقل و تحلیل واریانس تحلیل گردید.  یافته های پژوهش نشان داد بین هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان ارتباط مثبت معني دار هست. همچنین بین ابعاد هوش اخلاقی به غیر از راستگویی با عملکرد تحصیلی ارتباط مثبت معنی دار هست. همچنین بین ابعاد مهارت اجتماعی (مهارت اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خویشتن داشتن و ارتباط با همسالان) با عملکرد ارتباط معنی دار هست. اما ارتباط بین دو بعد رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی با عملکرد تحصیلی معنی دار اما منفی می­باشد
مقدمه
بشر موجودی اجتماعی می باشد و به همین دلیل ازلحظه تولد تا آخرعمردراجتماع به سر می برد ودائما درتعامل با بشر های دیگر می باشد. اودریافته می باشد که درجمع بودن می تواند معضلات اورا مرتفع نماید وبه همین منظورهمواره یادمی گیرد که چگونه بایستی درجمع زندگی کندونیازهای خودرا ارضا نماید. پس لزوم آموزش مهارت های اجتماعی درزندگی فرد مطرح می گردد. این که چگونه و با چه کیفیتی درجمع حضور یابد و رفتارهای گروهی مناسب ازخود نشان دهد. موضوع مهارت های اجتماعی کودکان بخشی از مسئله اجتماعی شدن آن هاست (سلیمانی و همکاران،1388).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

از بین تمامی سازمان هایی که تأثیر کلیدی در اجتماعی کردن افراد دارند، مدرسه اولین جایگاه رسمی تجربه اجتماعی کودکان می باشد و در این زمینه تأثیر تعیین کننده دارد. اجتماعی شدن فرایندی می باشد که در آن هنجارها، مهارت ها، انگیزه ها، توجه ها و رفتارهای فرد شکل می گیرد تا ایفای تأثیر کنونی یا آتی او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته گردد. در این فرایند، اکتساب و به کارگیری مهارت های اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، یکی از مؤلفه های اصلی رشد اجتماعی بخصوص در بین کودکان و نوجوانان به شمار می رود. بنا به تعریف، مهارت های اجتماعی به رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه اطلاق می گردد، رفتارهایی که شخص می تواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل مستقر کند که به بروز پاسخ های مثبت و پرهیز از پاسخ های منفی بینجامد (ابطحی و ندری،1390).

مهارت های اجتماعی، مجموعه توانمندي هايي می باشد كه موجب موفقيت در زندگي اجتماعي فرد مي گردد. هر فرد براي زندگي موفق در يك جامعه، علاوه بر مهارت هاي فردي به مهارت هاي ديگري نياز داردكه از آن به نام مهارت هاي اجتماعي ياد مي كنند. مهارت اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می گردد که فرد را قادر می سازد با دیگران ارتباط مؤثر داشته و از عکس العمل های نامعقول اجتماعی خودداری کند (ماتسون وبویسجولی[1]،2008؛ به نقل ازپورمختار،1392).

فقدان مهارت های اجتماعی موجب چالش های اخلاقی برای افراد می گردد. رشد اخلاقی حاصل تعامل بین طبیعت و تربیت می باشد. اخلاق در نتیجه تعامل عواملی مانند نظرات والدین، روش های

انضباطی و همچنین انتخاب ها و اختیارات خود کودکان شکل می گیرد. کودک از تجارب اولیه خود برای تشخیص درست از غلط بهره می گیرد. در عین حال هنگامی که نیاز به تربیت و پرورش دارند، والدین به گونه متعادل نیازهایشان را برآورده می سازند، بدین ترتیب یاد می گیرند در زندگی مقررات را بپذیرند و یاس ها را تحمل کنند. دوست داشتن افراطی و برآوردن نیازها صرف نظر از خواسته ها و نیازهای کودک، او را لوس می کند. این سبب می گردد کودکان در اولین مراحل رشد اخلاقی بر اساس فردگرایی خودخواهانه مغرور شوند. این مساله برای کودکان دو ساله خوب می باشد، برای شش ساله ها قابل تحمل و در ۱۲ ساله ها و یا سنین بالاتر مضر می باشد (مختاری پور وسیادت،1387).

از طرف دیگر، ناتوانی در مهارت های اجتماعی می­تواند تقریباً تمام جنبه­های زندگی یک دانش­آموز را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا موجب کاهش حساسیت وی نسبت به مردم و درک ضعیف او از موقعیت های اجتماعی می­گردد. اختلال در مهارت های اجتماعی شاید فلج­کننده­ترین مشکلی باشد که می­تواند یک دانش­آموز به آن دچار گردد. در ادبیات روان­شناسی و تعلیم و تربیت، مشکل اجتماعی را به عنوان یک ناتوانی مجزا، اولیه و جدای از معضلات آموزش مورد توجه قرار می­دهند، اما شکست در یادگیری و عملکرد تحصیلی، خود می­تواند موجب بروز معضلات اجتماعی و عاطفی ثانویه گردد. بطور کلی مشکل اجتماعی در ناکارآمدی تحصیلی می­تواند بسیار مؤثر باشد (لرنر[2]،2007؛به نقل ازشفیع نادری،1390).

محدودیت زیاد موجب می گردد کودک احساس کم ارزشی و فقدان خویشتن داری کند. پس او فردی بسیار سرکش یا بسیار مطیع، لیکن به شکلی بیمارگونه و ناسالم، خواهد گردید. با اندکی تأمل می توان دریافت رسیدن به تعادل مشکل می باشد. با برقراری انضباط ما فقط رفتار غلط را تنبیه نمی کنیم یا باعث ایجاد محدودیت نمی شویم بلکه چگونگی تشخیص درست از غلط را آموزش می دهیم. حتی به رغم مقررات و نظام­های اجتماعی، کودکان در سنین بالاتر می توانند تصمیم بگیرند و انتخاب کنند که از قوانین و مقررات جامعه پیروی نمایند یا نه. در نهایت والدین در درک رشد اخلاقی بایستی این واقعیت را بپذیرند که بایستی کودکانشان را ارزیابی کنند تا اهداف بهتری را برای رشد فردی آن ها برگزینند. به تازگی مؤلفان، اصطلاح تازه ای را تحت عنوان هوش اخلاقی کوشش دارند در روانشناسی وارد نمایند هوش اخلاقی موضوع تقریبا جدیدی می باشد. همان گونه که هوش هیجانی و هوش شناختی با یکدیگر فرق دارد، هوش اخلاقی هم یک هوش کاملا مجزاست. مفهوم اصلی هوش اخلاقی این می باشد که ما بتوانیم درست را از نادرست تشخیص دهیم؛ یعنی اعتقادات محکم اخلاقی داشته باشیم و بر اساس این اعتقادات اقدام کنیم(بوربا[3]،2005).

از سویی دیگر هوش اخلاقی کودک، ظرفیت و توانایی درک مسائل خوب از مسائل بد می باشد. از دیدگاه هوش عملی، این ظرفیت ها در یک فرایند آموزشی به ارزش ها و اخلاقیات تبدیل می­شوند (بوربا، 2005). هوش اخلاقی شامل  گستره ی فرا شناختی یا فراعملی می باشد که واکنش شناخت ها، توجه ها و فعالیت های اخلاقی را فقط در چارچوب سیستم های ارزشی فردی امکان پذیر می سازد. هوش اخلاقی قادر می باشد مسوولیت انتخاب ها و فعالیت ها را از نظر اخلاقی عهده دار گردد. محققی هوش اخلاقی را وابسته به هفت ارزش عمده می­داند: همدلی، وجدان، خودکنترلی، تکریم، مهربانی، تحمل‌ و انصاف. سه اصل اول-همدلی، وجدان و خودکنترلی هسته اخلاقی هوش اخلاقی را نشان می­دهند (جورجیو[4]، 2005؛ به نقل ازپورمختار،1392).

از روش‌های مهم ارتقای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، کمک به دانش‌ آموزان جهت برقراری ارتباط سالم و مناسب و سازگار با محیط اجتماعی خود جهت رشد عاطفی، هیجانی، اخلاقی وشکل گیری هویت مستقل، می باشد. ارزیابی پیشرفت و عملکرد تحصیلی، به مثابه مفهوم کنترل کیفیت درحوزه تولید وصنعت می باشد. به زبان تولید، این ارزیابی می تواند موجب کارایی واثربخشی اندوخته ها ومهارت های علمی درافراد متخصص  شودکه همانا محصول نهایی حوزه تعلیم وتربیت محسوب می شوندوبه این ترتیب، بازده کارخانجات تولید علم وفناوری مورد تقویت وبهبود قرارخواهدگرفت (لرنر،2007؛به نقل از شفیع نادری،1390).

پس مجموعه هوش اخلاقی و مهارتهای اجتماعی می تواند بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان  تاثیر گذار باشد. در جهان کنونی عملکرد تحصیلی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت تاکید بسیار زیادی بر عملکرد تحصیلی، رقابت و پیروزی دارند، و این تاکید گاه بیش از اهمیتی می باشد که برای همکاری یا رضایت بخشی ارتباطات بین فردی قائل می شوند(بهمنی و همکاران، 1383).

پس ما در این پژوهش قصد داریم به مطالعه ارتباط بین هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستان های عشایر شهر شیراز بپردازیم.

 

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 151

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان