انواع ورزش برای بیماران قلبی | ورزش

مریض پس از ابتلای به سکته قلبی می تونه ورزشایی رو که قبلا انجام می داده از سر بگیره. مثلا، اگه شما قبل از سکته به طور منظم به ورزش دوچرخه سواری می پرداخته اید، پس از شفا پیدا کردن هم با رعایت بعضی شرایط می تونین این ورزش رو ادامه بدین.

 

عوضش اصلا منطقی نیس که به مرد ۶۰ ساله ای که قبل از سکته هیچ گونه آشنایی با دوچرخه سواری نداشته اجازه بدیم به این کار بپردازه.

 

نکات کلی در برنامه های ورزشی
نکات کلی در برنامه های لازم و طراحی شده از طرف دکتر، در مراحل اولیه عبارتند از: تعیین زمان پیاده روی در بخش (پس از عمل جراحی)

زمان استحمام

تاریخ مجاز ازسرگیری فعالیتای جنسی

زمان ازسرگیری کار و فعالیت

تعیین مشاغل بد و ممنوع

مشاوره جهت چگونگی انجام مسافرتای احتمالی سرگرمیا و تفریحات سالم

برنامه ریزی شروع فعالیتای ورزشی ملایم تا متوسط و تعیین شکلای جور واجور مجاز و غیرمجاز ورزش.

 

ورزش کمک موثریه واسه ایجاد و حفظ تعادل عصبی رضایتبخش که همه و مخصوصا بیماران بدون نیاز دارن در خیلی از موارد، ورزش در حکم آروم بخشیه که کمتر دارویی به پای اون می رسه. در ماه ها و سالای پس از سکته قلبی، ورزش موجب برگشت اعتماد به نفس می شه، مریض شفا یافته به کمک ورزش، حس اعتماد به نفس خود رو باز پیدا میکنه. در واقع مریض با ورزش به خود و بقیه ثابت می کنه که هنوز توانایی انجام کارای خود رو داره. واقعا موضوع مهم اینه که فرد در حال نقاهت یا شفا یافته، یه مریض یا یه موجود ضعیف به نظر نرسه.
در هر صورت روی آوردن به ورزش پس از دچار شدن به سکته قلبی نه فقط ممکن، بلکه بسیار مطلوبه.

 

نکات کلیدی ورزش در بیماران قلبی
از توجه به پنج اصل اساسی زیر نباید غفلت کرد:
۱ – مریض پس از ابتلای به سکته قلبی می تونه ورزشایی رو که قبلا انجام می داده از سر بگیره. مثلا، اگه شما قبل از سکته به طور منظم به ورزش دوچرخه سواری می پرداخته اید، پس از شفا پیدا کردن هم با رعایت بعضی شرایط می تونین این ورزش رو ادامه بدین. عوضش اصلا منطقی نیس که به مرد ۶۰ ساله ای که قبل از سکته هیچ گونه آشنایی با دوچرخه سواری نداشته اجازه بدیم به این کار بپردازه.

 

۲ – واسه یه مریض چیزی که همه روش انجام دادن فعالیتای ورزشیه و نوع ورزش اهمیت چندانی نداره. واسه همینه که باید هر نوع فعالیت ورزشی رقابتی رو بدون استثناء ممنوع شمرد. به چه دلیل؟ واسه اینکه ورزشکار رها یافته از سکته، در هر لحظه باید بر خود مسلط باشه و تحت تاثیر رفتار حریف قرار نگیره تا بتونه در هر لحظه که بخواد، متوقف شه یا فعالیت خود رو کم کنه.

۳ – هیچوقت بدون این دست اون دست کردن پس از خوردن غذا ورزش نکنین. یه استراحت دو ساعته نه فقط مطلوب بلکه لازمه.

 

۴ – باید از فعالیتای ورزشی در گرما یا سرمای شدید (مخصوصا در فضای آزاد و سرد) دوری کرد.
رعایت نظم، ترتیب و میونه روی در فعالیتای ورزشی، رسیدن انگار انضباط رو به دنبال داره که در موردای دیگه زندگی روزانه هم آثار مفیدی بر جای می ذاره. پس بسیار مهم و حتی حیاتیه که میونه روی رو رعایت کرده و هیچوقت تا مرحله خستگی، نفس نفس زدن و درد پیش نرید. حتی لازمه که خیلی قبل از این مرحله دست از فعالیت بکشین. پس از درک، پذیرش و رعایت این اصوله که می تونین به انتخاب ورزش مورد نظر خود بپردازید.

 

شکلای جور واجور ورزشا واسه بیماران قلبی
شکلای جور واجور ورزش واسه بیماران دارای سکته قلبی به سه گروه کلی تقسیم می شه:
۱ – ورزشای مطلوب ۲- ورزشای مشروط ۳- ورزشای ممنوع

 

ورزشای مطلوب
پیاده روی: پیاده روی، نه فقط مطلوبه بلکه پیشنهاد هم می شه. پیاده روی یکی از بهترین ورزشا در هوای آزاده که می تونین آهنگ و مدت اونو طبق وضع و حال خود انتخاب کنین. پیاده روی رو میشه در تموم فصول سال ادامه داد. مکان پیاده روی بهتره در زمینای ناهموار نباشه، پیاده روی رو نباید با کوهنوردی اشتباه کرد. هم اینکه از پیاده روی در هوای بسیار سرد و بسیار گرم و یا در جهت مخالف باد باید دوری ورزید. آخرسر یادتون نره که در محاسبات خود فاصله ها رو در دو ضرب کنین، چون همونطور که می دونین باید به فکر برگشتن هم باشین.

 

ژیمناستیک: حرکات روی بارفیکس و حلقه رو باید کنار بذارین. اما حرکتای موزون و نرمشای ملایم این ورزش نه فقط مجاز بلکه بسیار هم مطلوب شمرده می شه. تلاش کنین این حرکتا رو طی دوره های وقتی کوتاه مدت و در صورت امکان صبحا انجام بدین و از تلاشای سنگین و درازمدت دوری کنین.

 

شنا: ورزش مناسبیه، به شرط اینکه از زیاده روی دوری کنین. شیرجه رفتن از ارتفاع زیاد یا ۸۰۰ متر شنای کرال در آب بسیار سرد، چیزی نیس که مناسب حال یه فرد رها یافته از سکته قلبی باشه. هر چند حتی قبل از سکته هم، اینجور زیاده رویایی مناسب نیس. بهتره در فصل مناسب، در آب مناسب و به اندازه و با آهنگ مناسب شنا کنین، کم کم وارد آب شید تا دچار «گرفتگی» ماهیچه ها نشید.

 

حتی امکان شنای قورباغه رو به شنای کرال ترجیح بدین. هر چند دقیقه یه بار بدون خجالت کمی کنار استخر استراحت کنین و از شنای تکی درازمدت و دور از ساحل هم دوری کنین. شنا در آب رودخانه و دریاچه های کوهستانی هم پیشنهاد نمی شه، چون آب معمولا بسیار سرده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بدون این دست اون دست کردن پس از خوردن غذا به شنا مبادرت نکنین و بذارین دست کم ۲ ساعت از خوردن غذا بگذره.

 

دوچرخه سوار: ورزشیه که حتما باید با چند احتیاط همراه باشه: این ورزش رو جز در زمینای صاف انجام ندین، به گشت و گذارهای دور و دراز نرید، در سرما و گرمای شدید رکاب نزنین.

 

اسب سواری: این ورزش واسه مبتلایان به سکته قلبی مناسبه. هر چند امکانات اون واسه همه جفت و جور نیس. اینم بگیم که پذیرش داوطلبان در باشگاه، به شرط موافقت دکتر متخصص قلبه.

 

پینگ پونگ: این ورزش به شرط اینکه زیاد به درازا نکشد، ممنوع نیس.

 

ورزشای مشروط
اسکی: اسکی رو میشه پس از گذشت ۲ سال از سکته، واسه کسائی که قبلا به طور منظم به این ورزش می پرداخته ان، مجاز شمرد. اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در این ورزش، علاوه بر خستگی به وجود اومده به وسیله خود ورزش اسکی، خستگیای دیگری هم که از محیط خاص این ورزش ناشی می شه بر اسکی بازان فشار می آورد. ارتفاع، سرمازدگی در پیست از جمله سختیای خاص ورزش اسکی هستن. باید از اسکی در ارتفاعات بالا و در شیبای تند و با سرعتای زیاد و جهشای خیره کننده کلا دوری کرد.

ورزشای ممنوع
این جور ورزشا کم نیستن، ولی ممنوع بودن اونا اونقدر آشکاره که احتیاجی به هیچ گونه توضیح یا توجیه نداره. بعضی از مسابقات ورزشای به طور کامل ممنوع عبارتند از: مسابقات دوومیدانی، بسکتبال، بولینگ، بوکس، شکار، تموم مسابقه ها، شمشیربازی، کشتی، فوتبال، شیرجه، اسکی در ارتفاعات بالا و پیستای ناهموار، تنیس، والیبال، جودو، کاراته و مانند اینا.

اون طور که توجه می فرمایید تموم ورزشای ممنوع خسته کننده ان و حتی شخص سالم رو هم به نفس نفس میندازن.
فرد مریض، با ورزش می تونه علاوه بر اینکه وضعیت روحی خود رو بهتر کنه، شرایط روحی و روانی مناسبی  هم در مقابل مریضی پیدا کنه. به شرط اینکه در انتخاب نوع و چگونگی ورزش کردن خود دقت لازم رو بکنه.

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*