انواع پروتئین کازئین و فواید آن برای بدن | تغذیه سالم

پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغزی واسه بدنه که هر کسی باید اونو به اندازه لازم در رژیم غذایی خود داشته باشه.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ تقریبا ۸۰ درصد از کل پروتئین شیر، کازئینه. پروتئین کازئین، بخاطر فواید کاهش وزنی که داره، محبوبه، چون آروم سوزه. هم اینکه پروتئین کازئین در PH پایین، نامحلوله. وقتی که پروتئین کازئین در نزدیکی اسید معده قرار بگیره، شروع به سفت شدن می کنه که باعث یه افزایش آهسته و همیشگی در «اسیدهای آمینه پلاسما» می شه. واسه همینه که پروتئین کازئین، خواص ضد کاتابولیکی طولانی تری نسبت به پروتئین ایشون داره.

شکلای جور واجور پروتئین کازئین

دو نوع جور واجور از پروتئین کازئین هست: آلفا S1 و S2 بتا و کاپا.

آلفاS1 و S2 بتا

تقریباً تموم شکلای جور واجور گاوهای آمریکایی، اروپایی و استرالیایی، شیر با کازئین A1 تولید می کنن. گاوهای فرانسوی، آفریقایی و آسیایی، شیر با کازئین A2 تولید می کنن. از بین شیر تموم حیوانات، شیر بز شامل کازئین A2 با غلظتی مشابه شیر انسانه. به خاطر همین بعضی از آدمایی که دچار نبود تحمل لاکتوز هستن، می تونن شیر بز رو بیشتر از شیر گاو تحمل کنن. ساختار آلفا S1 و S2 مشابه همه و فقط یه فرق جزئی در توالی (ترتیب) اسید آمینه هست. آلفا S1 در اسید آمینه موقعیت شماره ۶۷، هیستیدین و کازئین A2، پرولین داره.

کاپا کازئین یا K-Cine

کازئین در تموم پروتئینای حیوونی پیدا میشه. این ترکیب، به دلیل توانایی اش واسه تقسیم کردن شیر به لخته و دلمه، در پنیرسازی لازمه.

فواید پروتئینای کازئین

رشد عضلانی

یکی از دلایلی که به چه دلیل پروتئین کازئین، یه افزودنی محبوب به اجناس بدنسازیه، توانایی اش واسه افزایش رشد عضلانیه. تحقیقات نشون میده بدنسازانی که از اجناس پروتئین کازئین به همراه تمرینات مقاومتی شدید استفاده کردن، بهتر از کسائی که به اونا ترکیبی از پروتئین ایشون، BCAAs و مکمل گلوتامین داده شد، عمل کردن. بدنسازانی که در طول این مطالعه ۱۰ هفته ای، کازئین مصرف کردن، بیشترین افزایش رو در توده خالص و بدون چربی گزارش دادن.

سوزوندن چربی بیشتر

می خواین چربی بیشتری بسوزونین و به اندامی باریک تر و عضلانی تر برسین؟ از اجناس غنی شده با پروتئین کازئین استفاده کنین. محققان هلندی به این نتیجه رسیدن که افزایش مصرف کازئین تا دو و نیم برابر به افزایش متابولیسم در بین شرکت کنندگان کمک کرد. هم اینکه کسائی که مکملای کازئین مصرف کردن، بهتر خوابیدن، اندازه سیری اونا زیاد شد و تعادل کل چربی اونا بهتر شد.

قدرت بیشتر

تقریبا هر کسی که تمرین می کنه، می خواد به قدرت و استواری بیشتری برسه. تقویت کردن روال تناسب اندام خود با مکملای کازئین به شما کمک می کنه که به این هدف و حتی بیشتر از اون برسین. یه مطالعه در ماساچوست گزارش میده آدمایی که مکملای کازئین مصرف کردن، قدرت پاها، سینه و شونِه هاشون رو در مقایسه با اونایی که فقط از پروتئین ایشون استفاده کردن، دو برابر کردن. به گفته محققان، پتانسیل افزایش دهندگی قدرت کازئین، به دلیل تواناییای ضد کاتابولیکی اون هستش.

کارایی رو زیاد می کنه

پروتئین کازئین، دارای یه توانایی منحصر بفرد واسه رسوندن یه جریان ثابت از اسیدهای آمینه به جریان خونه و این کار رو تا چند ساعت انجام میده. نوشیدن یه لیوان شیر غنی شده با کازئین قبل از خواب، بازسازی و رشد عضلانی رو زیاد می کنه. به دلیل موجودی ثابت اسیدهای آمینه، عضلات قوی، انعطاف پذیر و قوی باقی می مانند. همه اینا به معنی ایستادگی و کارکرد بهتره.

کمک به کاهش وزن

پروتئین کازئین با زیاد شدن وزن و ساخت توده عضلانی، ربط داره. اما با در نظر گرفتن مطالعه ای که درمجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شد، ممکنه به کاهش وزن هم کمک کنه. در طول این مطالعه، دو رژیم غذایی مورد مقایسه قرار گرفت، یکی با ۱۰ درصد انرژی دریافتی از کازئین و دیگری با ۲۵ درصد انرژی دریافتی از کازئین. در آدمایی که مکملهای کازئین بیشتری مصرف کرده بودن، افزایش سیری و مصرف انرژی دیده شد. محققان نتیجه گیری کردن که مصرف کازئین بیشتر می تونه ترکیب بدن رو بهتر کنه و به کنترل وزن کمک کنه.

.

منبع :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*