انواع پنیر/چه پنیری بخریم؟ | تغذیه سالم

این روزا اگه واسه خرید موادغذایی به فروشگاه های بزرگ سری زده باشین، در قسمت پنیرها با شکلای جور واجور و اقسام اونا روبرو میشین و شاید بی اینکه بدونین هر کدوم به چه منظوری استفاده میشن، یکی رو که ظاهری اشتهاآورتر داره، انتخاب می کنین و به خونه می برید. در خونه، اعضای خونواده طبق ذائقه شون از این پنیر تازه خوششون میاد یا خرید دوباره اونو منع می کنن. ما هم در این مطلب می خوایم به شما بگیم این تنوع طعمی در دنیای پنیرها چه فوایدی واسه شما داره.

 

پنیر نعناع

یکی از طعم دهنده های پنیر، نعناعه که به هضم سریع تر موادغذایی کمک می کنه. پنیر از منابع چربی و پروتئینه و نعناع موجود در اون می تونه به کسائی که مشکل هضم دارن، در هضم و جذب این ماده غذایی کمک کنه. مصرف این پنیر با چند برش خیار و گوجه فرنگی، می تونه صبحونه ای مناسب واسه کسائی باشه که اضافه وزن دارن یا از چاقی رنج می برن.

 

پنیر خامه ای

یکی از پرچرب ترین پنیرها، پنیر خامه ایه که بدن کالری زیادی با خوردن اون به این نتیجه رسید می کنه، پس کسائی که سابقه مریضی قلبی دارن، چربی خونشون بالاست و چاق حساب می شن، باید مصرف اونو به کمترین حد ممکن ممکن برسانند. تولید این پنیر، مرحله رسیدن نداره بلکه به صورت تازه بسته بندی و واسه فروش عرضه می شه. اولین بار آمریکاییا در سال ۱۸۷۲ اونو به دنیا معرفی کردن و در میانشون به نام «فیلادلفیا» معروفیت یافت. البته کالری فراوون، اونو به گزینه ای مناسب واسه بچه های بدغذا و لاغر و کسائی که به سختی وزن می گیرن، تبدیل کرده.

 

پنیر گردو و کنجد

این پنیر تقریبا کالری زیادی داره چون به اون خامه و مقداری کنجد و گردو واسه طعم دار کردن اضافه می کنن. معمولا طعم دهنده ها، بیشتر واسه تنوع دادن به شکلای جور واجور پنیرها استفاده میشن، اما گردو و کنجد موادغذایی چرب و منبع اسیدهای چرب لازمن و میشه اونا رو به خصوص در برنامه غذایی بچه ها و نوجوانان که در مرحله رشد قرار دارن، گذاشت.

 

پنیر زیره

این ادویه ضدنفخه، پس کسائی که زیاد نفخ می کنن می تونن از اون واسه طعم دار کردن پنیرشون استفاده کنن. البته مقدار زیره اضافه شده تو یه بسته پنیر واسه بعضی افراد زیاده، در این صورت میشه اونو با مقداری پنیر ساده کم چرب مخلوط کرد. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین پنیر زیره، خامه هم داره پس مراقب مقدار مصرف اون باشین تا بیشتر از مقدار لازم انرژی نگیرین چون در این صورت اضافه وزنتون حتمی هستش.

 

پنیر گردو

این پنیر با پودر گردو طعم دار شده و کالری زیادی داره، پس اگه کسی می خواد وزنش رو پایین بیاره، باید در مصرف این پنیر دقت کنه. البته گردو ماده غذایی ایه که به دلیل اسیدهای چرب لازم، می تونه چربی خون رو کم کنه و به دلیل طعم مناسبی که به پنیر میده، می تونه یه عامل جذب کننده واسه مصرف روزانه اون باشه پس سالمندانی که بنابه هر دلیلی، کم اشتها و ضعیف هستن، می تونن این پنیر رو دست کم در وعده صبحونه یا به عنوان شامی سبک مورد استفاده بذارن.

 

پنیر فتا

پنیر فتا یه جور پنیر در آب نمکه که گذشته اون به هزاران سال پیش و به کشور یونان برمیگرده. اونو از شیر گاو جفت و جور می کنن و به مدت ۳ تا چند ماه در آب نمک یا آب پنیر نگه می دارن. اندازه چربی اون ۳۰ تا ۶۰ درصده پس در گروه پنیرای تقریبا چرب جای میگیره. البته بسته به نوع شیر مصرفی، میشه چربی اونو کم کرد، پس اگه باید چربی محدود دریافت کنین، به مقدار چربی درج شده روی بسته بندی حواستون باشه.

 

پنیر سالامی

هدف از تولید این نوع پنیر، ایجاد تنوع در طعمه طوری که واسه تولیدش، به اون خامه و مقداری کالباس اضافه می کنن. از اونجا که دست کم مصرف فرآورده های گوشتی به دلیل افزودنیایی که دارن، پیشنهاد می شه، فقط واسه امتحان طعم این نوع پنیر، اونو بخرین و هیچوقت ذائقه خود و فرزندانتان رو به مصرف مرتب اون عادت ندین.

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*