انواع چاقی و این نکات مهم | بیماری

: شکلای جور واجور چاقی و این چند تا نکته مهم

چاقی شکم شامل چاقی در بالا و پایین اون می شه و کسائی که به این مشکل دچارند متناسب با نوع چاقی شون باید روزش کنن و یا رژیم بگیرن می خوایم شکلای جور واجور روشای رفع این نوع چاقی رو براتون بگیم

چاقی شکمی که در پایین شکم به وجود میاد یکی از شایع ترین مشکلات در خیلی از جوامع و در ایرانه.

جلوگیری از چاقی شکمی

حسین خوشحال، معاون پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در مورد تحقیقی که درباره گسترش چاقی و چاقی شکمی در ایران انجام شد گفت: چاقی ۲ نوعه؛ ۱ – چاقی عمومی که از راه محاسبه شاخص توده بدنی مشخص می شه ۲ – چاقی شکمی که در ایران به وسیله اندازه گیری دور کمر مشخص می شه. طبق تحقیقات دور کمر کمتر از ۹۰ طبیعی و دور کمر بین ۹۰ تا ۹۵ نشون دهنده چاقی شکمیه و نیاز به درمان داره. اگه دور کمر بالاتر از ۹۵ سانتی متر باشه فرد به چاقی شکمی زیاد گرفتار هستش و حتما نیازمند درمانای پزشکیه.

به خاطر بررسی بیشتر علل، مشکلات و راه های پیش گیری از بروز چاقی شکمی با یکی از کارشناسان تغذیه تماس گرفتیم. دکتر حمیدرضا فرشچی، متخصص تغذیه در این باره  میگه: مشکل بزرگ بودن شکم شاید در کشورای شرقی که حجم غذاها بسیار بالا هستش و افراد در هر وعده غذایی غذای سنگین و پرحجم مصرف می کنن بیشتر باشه. کم کم افراد یاد می گیرن واسه پر کردن اون حجم بیشتر و بیشتر بخورند و معده شون در عکس العمل به این پرخوری افزایش حجم پیدا می کنه. این مشکل در کسائی که عادات غذایی ناجور دارن، بیشتر هم می شه چون تا وقتی که سیگنال سیری به مغز ارسال شه ۱۵ دقیقه زمان میبره و اینطوری فرد تا اون زمان حجم بسیار خیلی از غذا رو بلعیده س. معده بزرگ به صورت برآمدگی در بالای شکم میشه دید اما چاقی شکمی در پایین شکم هست. مشکلات گوارش، ترشحات اسید زیادتر از اندازه، ورم دستگاه گوارش فوقانی مثل معده، مری و اثنی عشر هم در طول زمان به همراه دلایل اشاره شده به برآمدگی در ناحیه بالایی شکم منجر می شه.

اما چاقی شکمی که در پایین شکم به وجود میاد یکی از شایع ترین مشکلات در خیلی از جوامع و در ایرانه. طبق تحقیقات، چاقی شکمی سلامت فرد رو شدیدا به خطر میندازه و الان مشکلات اون از خود چاقی بیشتر شده. چاقی ریشه خیلی از بیماریای متابولیک مثل دیابت، افزایش چربی خون و فشار خون و بیماریای قلبی و عروقی است. تجمع بافت چربی در ناحیه شکم معمولا با اندازه گیری دور کمر در ناحیه ناف قابل اندازه گیریه. به گفته دکتر فرشچی نمیشه از سبک زندگی شهرنشینی، افزایش فست فود و نبود جنب و جوش در بروز چاقی شکمی بیخیال شد. باحال این که کم نیستن کسائی که دچار اضافه وزن و چاقی نیستن اما گرفتار به چاقی شکمی هستن از طرفی ممکنه چاقی شکمی به دلیل نامتناسب کردن اندام شخص رو آزار دهد اما تحقیقات نشون داده که چاقی شکمی حتی در کسائی که وزن طبیعی دارن می تونه عامل بروز بیماریای متابولیک در اونا شه.

کبد چرب

یکی دیگه از بیماریایی که تازگیا گسترش افراطی و غیر اصولی ای پیدا کرده، کبد چربه.  در کشوری مثل ایران که مصرف نوشیدنیای الکلی پایینه، انتظار میره این مریضی کم باشه اما گرایش رو به رشد مردم به مصرف فست فودها، غذاهای پرچرب و جنب و جوش نداشتن به چاقی شکمی و بعد کبد چرب در خیلی از مردم کشور ما منجر شده. البته نباید زمینه های ارثی رو در بروز چاقی و چاقی شکمی رد کرد اما نکته این جاست که افزایش تعداد مبتلایان به چاقی شکمی و چاقی بیشتر از اندازه بیشتر به سبک زندگی ربط داره تا تظاهرات ژنتیکی. یعنی عوامل محیطی یعنی تغذیه ناجور، جنب و جوش نداشتن و مصرف بعضی داروهای هورمونی مهم ترین عوامل افزایش چاقی شکمی در بیشتر جوامعه. البته در مورد خانوما باید اعلام کرد که اون چه باعث می شه چاقی شکمی بیشتر از گذشته در اونا دیده شه، مصرف داروهای هورمونیه. به کار گیری این داروها باعث می شه چربیا انگار در ناحیه شکم تجمع پیدا کنن و سلولای چربی که به اونا «سلولیت» می گیم در شکم پیدا شن، در نتیجه توجه به این نکته در مورد زنان مخصوصا در نسل حاضر و نسل آینده نیاز به نظر می رسه. این متخصص تغذیه درباره رابطه افزایش سن با چاقی شکمی توضیح میده: در هر دهه از زندگی به موازات افزایش سن و افزایش درگیریا و در پیش گرفتن رژیم غذایی ناجور، افراد در سنین میانسالی دچار چاقی شکمی می شن. این مخصوصا در سنین میانسالی بیشتر مشاهده می شه و هرچه آدما به دوران سالمندی نزدیک می شن به دلیل بیماریا و یا کاهش اشتها، از وزن کم شده و چاقی دور شکم خود به خود آب می شه. اگه بخوایم در مورد پیشگیری از چاقی شکمی پیشنهاد کنیم باید گفت ترکیبی از غذاهای سالم به همراه جنب و جوش بدنی یعنی همون روش مقابله با چاقی، راه حل مقابله با چاقی شکمی هم هست. همیشه و در همه حال کارشناسان تغذیه به کار گیری مواد غذایی شامل کربوهیدراتای پیچیده رو پیشنهاد می کنن و در مقابل استفاده نکردن از شیرینی جات یا مواد قندی که سریع جذب بدن می شن و در متابولیسم بدن تبدیل به بافت چربی می شن، کنار گذاشتن فست فودها و نوشابه های معمولی و رژیمی واسه مقابله با چاقی شکمی پیشنهاد می شه. در کنار اینا فعالیت بدنی منظم می تونه در مقابله با زیاد شدن وزن و چاقی بسیار اثر داشته باشه. فعالیت بدنی می تونه آسونترین اون یعنی پیاده روی باشه و تحقیقات نشون داده که پیاده روی منظم ۷ تا ۱۰ درصد از وزن مبتلایان به چاقی بیشتر از اندازه رو کم می کنه و چاقی شکمی اونا قابل کنترل می شه. نکته این جاست که با همین مقدار کاهش وزن، خیلی از مشکلات متابولیک به وجود اومده به وسیله چاقی در افراد چاق کنترل می شه.
این متخصص تغذیه با اشاره به تلاش خانوما واسه کوچیک کردن شکم و شکلای جور واجور وسیله هایی که واسه کوچیک کردن شکم در بازار با تبلیغات فراوون فروخته می شه، تاکید کرد: هیچ داروی معجزه آسایی در هیچ جای دنیا واسه ریشه کنی چاقی و چاقی شکمی وجود نداره. خیلی از این دستگاه ها فقط جنبه تبلیغاتی دارن و حتی داروهایی که استاندارد هستن و مجوز دارن، به طور لحظه ای موثر نیستن یعنی باید ضمن رعایت رژیم غذایی سالم و جنب و جوش بدنی کافی از این داروها با تشخیص دکتر استفاده کرد.

درباره دستگاه های کوچیک کننده شکم هم باید گفت مطالعه علمی در این مورد وجود نداره. حتی درباره لیپوساکشن باید گفت فرد به تنهایی نمی تونه با انجام این عمل از چربی اضافه بدنش واسه همیشه راحت شه چون تناسب اندام جز با رعایت رژیم غذایی متعادل و داشتن جنب و جوش بدنی کافی ممکن نیس.
دکتر فرشچی درباره روشای سنتی کوچیک کردن شکم به وسیله مصرف سرکه یا آب ولرم با آبلیمو میگه: این روش ها تجربیه و پشتوانه علمی نداره. اما واقعیت اینه که به ۲ دلیل کارآیی نداره از یه طرف آدمایی که دچار چاقی شکمی هستن وابستگی شدیدی به مواد غذایی خوشمزه دارن و در دراز مدت نمی تونن روز خود رو با خوردن سرکه شروع کنن و از طرف دیگه وقتی این مواد اسیدی به صورت ناشتا مصرف شه مخصوصا در کسائی که رژیم غذایی نامناسبی دارن و دستگاه گوارش اونا دچار اختلاله، مشکلات گوارشی اونا ۲ برابر می شه و گاه حتی پس از مصرف چند ماهه این مواد، قادر به در پیش گرفتن یه رژیم غذایی عادی هم نیستن.
در مورد مصرف بعضی مواد غذایی مانند حبوبات هم باید گفت چگونگی پختن آ نا و نگه داشتن تعادل خیلی با اهمیته. بهتره قبل از پختن، حبوبات رو خیس کرده آب اونو دور بریزیم و بعد بپزیم و از طرفی اونو زیادتر از اندازه مصرف نکنیم. از طرفی باید تلاش کنیم سرعت خوردن غذا رو کم کنیم، یواش تر بخوریم تا مغز فرصت کنه سیگنالای سیری رو دریافت کنه و کسائی که دارای چاقی شکمی هستن هم باید حتما در اول غذا سالاد و سبزیجات بخورند تا حجم خیلی از معده شون که بزرگ شده پر شه و بعد مبادرت به خوردن غذای اصلی کنن.

درباره ماساژ شکم هم باید گفت واقعیت اینه که این کار جنبه علمی نداره این روش در افراد جور واجور با اندام جور واجور و با شرایط جور واجور قابل اجرا نیس چون استاندارد نشده و از طرفی معجزه نمی کنه و هیچ روش مقابله با چاقی بدون رژیم غذایی سالم و جنب و جوش کافی جواب گو نیس.

  منبع : khorasannews.com

منبع : دکتر سلام

منبع :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*